San Michele

Listen (MP3) 

 

Ho accolto con grande gioia ed entusiasmo la proposta del mio amico Don Adriano Bregolin, parroco della chiesa di San Michele in Cavaglià (Bi), e del promotore dell’iniziativa Sergio Catto, di comporre, per la "Inaugurazione e Benedizione della Statua Automata di San Michele Archangelo", una musica dedicata al santo che invochiamo contro gli spiriti avversi. Ho pensato ad un canto che potesse essere comunitario, corale, e come testo mi sono rifatto alla popolarmente diffusa preghiera della tradizione cristiana cattolica, composta da Papa Leone XIII nel 1884, nella sua versione in italiano. Ricordo qui che Papa San Giovanni Paolo II, nel 1994, disse riguardo alla preghiera a San Michele: «Anche se oggi questa preghiera non viene più recitata al termine della celebrazione eucaristica, invito tutti a non dimenticarla, ma a recitarla per ottenere di essere aiutati nella battaglia contro le forze delle tenebre e contro lo spirito di questo mondo».
Sono sempre felice di mettere la mia musica al servizio della fede e della devozione.
Ho avuto l’onore di sentir cantata questa mia composizione prima, in una splendida esecuzione, dalla bravissima mezzosoprano Eleonora D'Ettole e successivamente dalla magistrale e imponente Corale Concentus di Cavaglià, guidata dal sensibile e attento suo direttore Guglielmo Silva.
Inserisco qui la partitura del canto e la musica nelle due versioni, che potete ascoltare direttamente dal sito o scaricare sul vostro dispositivo.
Della Corale Concentus poi abbiamo realizzato un video che potete vedere in questa stessa pagina a ricordo di una giornata piacevolissima e intensa.
Ringrazio pertanto tutti i musicisti coinvolti e la grande esperienza e maestria del tecnico del suono e amico personale Alberto Boi.
Di seguito i maestri della Corale Concentus:

 

CORO CONCENTUS - Cavaglià (Biella)

GUGLIELMO SILVA direttore

 SOPRANI

CAVAGNETTO CLARA
DAVE JYOTI
FERRERO MANUELA
MACHIERALDO LILIANA
PARAVANO SABRINA
SALVALAGGIO TIZIANA
VIOTTO MARA

CONTRALTI

ADAMO DANIELA
CAPPAI SEBASTIANA
CARANDO MARIANGELA
GRASSO EMANUELA
LOMBARDI GABRIELLA
MACCHIERALDO DANIELA
MACHIERALDO VALERIA
SEMENZA CRISTINA
SIRONI MONICA
TAULINO MADDALENA

TENORI 

BARSOCCHI RENZO
BONATO DANIELE
CERRUTI MARIO
GILLIO RENATO
MUSSO STEFANO
STOMBOLIGINO
VIOTTO DOMENICO

BASSI   

ANDORNO PIERPAOLO
CABRIO GUIDO
CHINEA ALESSANDRO
COSTANZO LIVIO

 

 

Musica originale e arrangiamenti: Gianmario Liuni

 


 

Quartetti per archi

 

 

Quartetto per archi n° 1

Quartetto per archi n° 2

 

Listen (MP3) 

 

"As mentioned in the liner notes of "Jazz Variations", inspired by the presence of extraordinary musicians of the String Quartet of the La Fenice Opera House of Venice, I promptly composed two string quartets for the occasion, the first of which was published in the CD, while the second was not used for reasons of space. I thought I’d present this short piece here on my website along with the score. You can listen to it directly from the website or download the mp3 file"

 

Quartetto d'archi del teatro La Fenice

Roberto Baraldi: violin I

Gianaldo Tatone: violin II

Daniel Formentelli: violin

Emanuele Silvestri: violin

 

 

 

 


Politango

 

listen (MP3)

Buy Compra

 

 For two pianos - Conductor: M° Marco Iannelli - Pianists: Giovanni Giglioli - Stefano Mean

 

Gianmario Liuni - Politango

"With “Politango”, Gianmario Liuni reveals the natural evolution of his creative vein veering towards an area that we would call -- with the usual restrictive yet necessary label -- “cultured”, meaning completely scored music. Liuni fishes in the “big” sea of jazz, of course, although here he is mainly inspired by the traditional popular rhythm of the tango, which strongly emerges in the very first measures and reveals the reason for his composing for two pianos: a dance. Like a spectator, the incessant ostinato rhythm accompanies the sinuous twirling of the two dancer/performers: vibrant, unique protagonists who gaze at and taunt each other, converging and separating. Fragments of themes, like bits of choreographed sequences, intertwine and are skillfully led along the pulsing lines of the tango or, better, of its transfiguration into a simple rhythmic pattern that continuously passes from one performer to the other as if indicating the current focus of attention. The inherent sensuality of the tango emerges in the physicality that is constantly required of the performers through dazzling dynamics that indicate the path to be taken and the order in which the twisting and spinning theme is interpreted. Here is a bit of advice for future intrepid performers: before you sit at the piano, take the score and look at it carefully. Keep staring at it as you move it farther away from your face, until all you see are tiny black dots dancing across the page. You will suddenly see the entire choreography of the themes and their continuous leaping across the four pentagrams and you'll have the impression of “seeing” what the audience will be listening to shortly thereafter."

M° Marco lannelli

 

To buy the score - Rugginenti Editore RE 5942 - www.rugginenti.it

 


Un soffio soltanto




December '98

Bambina

The complete scores can be found inside the CD

 


 

Conversation with Africa

 

 

Illusions

Coincidenze

Simple Sound

Alba Africana